Igazgató: Iker Gabriella
Telefon: +36/94/501-281
E-mail: iker.gabriella@benczur.szombathely.hu
Igazgatóhelyettes: Horváth-Takács Ágnes
Telefon: +36/94/501-281
E-mail: takacs.agnes@benczur.szombathely.hu
Óvodatitkár: Tömőné Nardai Anita
Telefon: +36/94/501-280
E-mail: tomone.anita@benczur.szombathely.hu
„A gyermekkor évei azok az esztendők, amikor a szív a legérzékenyebb, leghajlékonyabb.
Amit oda elültetnek, azt aligha lehet valaha is onnan kipusztítani.”
(J. F. Oberlin)
A játék és a mese a gyermek anyanyelve: segítségükkel kapcsolódik az őt körülvevő világba, általuk szerzi meg az életről szóló tudást. A mindennapos mesélés, verselés, mondókázás ezért a kisgyermek egészséges személyiség fejlődésének elmaradhatatlan eleme.
A mesék, versek az elsők között mutatják meg, közvetítik az anyanyelv szépségét, élményét, így érzelmi és logikai kötődést alakítanak ki a gyerekekben a nyelvhez.
A mesélés, verselés és mondókázás stimulálja az agy nyelvi központját. A gyermek rövidebb idő alatt tanulja meg, hogy a nyelv szövegösszefüggést, mondatokat, nyelvtant és szavakat jelent . A szépen mesélő, felolvasó szülőtől a gyermek érezheti a beszéd ritmusát, a szavak hangsúlyát, hanglejtését, mely segíti őt a helyes kifejező beszéd tanulásában, szókincse bővítésében.
A közvetlen emberi kommunikáción alapuló élménye mással nem pótolható, meghatározó jelentőségű, általa szorosabb lelki kapcsolatot alakul ki szülő és gyermeke között. Egy könyvet olvasni a gyermeknek nemcsak kitűnő időtöltést jelent, de az együttlét azon meghitt formáját is megalapozza amiből beszélgetés indulhat ki és fény derülhet sok apró titokra( élmények a napból, konfliktusok, félelmek, szorongások, érdeklődési körök) általa a szülő jobban megismerheti a gyermekét.
Az irodalmi szövegeknek jelentős érzelemgazdagító szerepe van, képesek a gyermek érzelmeit formálni, elmélyíteni és új érzelmeket kialakítani. Segítik őket önmaguk megismerésében, a lelkükben kavargó érzelmekben, indulatokban és a körülöttük lévő világban való eligazodásban. A mesében a jó–rossz bipolaritása érvényesül: megismerik és felismerik a jót és a rosszat, a követendőt és az elutasítandót. A jó mese normákat közvetít, szerepmintákat nyújt, erkölcsi tartalma támogatja a szocializációt, a társadalomba való beilleszkedés folyamatát. A mese, vers biztosítja az emocionális együttélést, a szereplőkkel való azonosulást. Megismerik belőle mi a becsület, igazságosság, őszinteség, jóság vagy hazugság, önzés, nagyravágyás stb., mindezt a mesehősök cselekvése, beszéde által .Átélnek izgalmakat, azonban mindez nem jár valós, közvetlen veszéllyel a számukra, megtapasztalják hogy a nehéz helyzetekből is van kiút, a problémás esetekben is van megoldás. A mese képekre, szimbólumokra, akciókra fordítja le a világ jelenségeit a gyermeki gondolkodás, pszichés fejlődés folyamatával összhangban, s így kínál lehetőséget a tudattalan feszültségek kivetülésére, ezért van a mesének, versnek szorongásoldó funkciója is . Megismerteti a gyermekekkel a nyelvi humort, a tréfát és optimizmusra nevel.
A mesehallgatás során a gyermek gondolkodási műveleteket végez, fejlődik a figyelme, emlékezete, logikája - analizálás, szintetizálás, ítéletalkotás, összehasonlítás, ok-okozati, viszonyok felismerése-, a tér-idő viszonyok érzékelése, az általánosítás, értelmezés, felidézés képessége.
Azok a gyerekek, akik mindennap hallanak mesét, az iskolába lépés idejére egy-másfél évvel előzhetik meg anyanyelvi fejlettségben azokat, akiknek ez nem jutott osztályrészül.
Mindezeket az előnyöket és pozitív hatásokat megtudva, azt gondolom nem kérdés, hogy érdemes mindennap mesélni, verselni, mondókázni a gyermekeknek.
” Mint gyermek, aki már pihenni vágyik és el is jutott a nyugalmas ágyig még megkérlel, hogy: „Ne menj el, mesélj” – (így nem szökik rá hirtelen az éj) s míg kis szíve nagyon szorongva dobban, tán ő se tudja, mit is kíván jobban, a mesét-e, vagy azt, hogy ott legyél… „
(József Attila)
Felhasznált irodalom:
KÁDÁR, Annamária. 2012. Mesepszichológia: Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban Budapest: Kulcslyuk Kiadó, 2012.
NÁDAI, Pál. 2009. A mesélésről. In Mint a mesében? Tanulmányok a mese fontosságáról. Budapest: PONT Kiadó, 2009. 7-14 o
BETTELHEIM, Bruno. 2011. A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. 8. kiadás. Budapest: Corvina Kiadó Kft., 2011.
BOLDIZSÁR, Ildikó. 2010. Meseterápia: Mesék a gyógyításban és a mindennapokban. 1. kiadás. Budapest: Magvető Könyvkiadó és Kereskedelmi Kft., 2010.
ZILAHI, Józsefné. 1998. Mese-vers az óvodában. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 1998.
NYITRAI, Ágnes. 2009. A mese, a mesélés fejlesztő hatása. In Fejlesztés mesékkel: Az anyanyelv, a gondolkodás fejlődésének segítése mesékkel 4-8 éves életkorban. Mozaik Kiadó, 2009. 9-31